Pojazdy osobowe czasem nazywa się potocznie „czterema kółkami”, jednak większość z nas wie doskonale, że samochody składają się z o wiele większej ilości komponentów niż widać to na pierwszy rzut oka. Chociaż producenci aut znanych marek często posiadają ogromne i rozbudowane fabryki, warto także zdawać sobie sprawę z tego, że w proces powstania pojedynczego auta, często zaangażowane są również zewnętrzne firmy. Przemysł samochodowy, który określamy czasem mianem automotive to niezwykle potężny sektor biznesu, stanowiący źródło dobrego zarobku zarówno dla przedsiębiorców, zasiadających na stanowiskach kierowniczych, jak i dla pracujących w nim specjalistów. Warto dowiedzieć się więcej na ten temat.
Co produkuje automotive?
Lśniące auto, które właśnie opuszcza salon potrafi zrobić niemałe wrażenie na obserwatorach, ale nie da się ukryć, że za jego powstaniem stoi często ciężka praca ludzi i maszyn z wielu przedsiębiorstw, które dołożyły swoją cegiełkę. Co więc powstaje w zakładach produkcyjnych, które działają w tej przyszłościowej branży? Zakres produkowanych dla automotive komponentów i akcesoriów jest bardzo szeroki. Będą to zatem fotele, zagłówki, deski rozdzielcze, elementy karoserii, wentylacji oraz części składające się na poszczególne podzespoły. Nie da się ukryć, że firmy podpisujące umowy z producentami pojazdów, biorą na siebie sporą część zadań związanych z przygotowaniem komponentów. Szacuje się, że czasem nawet do 80% pojazdu powstaje w parkach maszynowych zakładów produkcyjnych współpracujących z producentem.
Produkcja komponentów samochodowych
Obróbka metali odgrywa kluczową rolę w przemyśle motoryzacyjnym. Wiele komponentów samochodowych, takich jak części do układów napędowych, kierowniczych czy hamulcowych, powstaje dzięki maszynom CNC, które z wysoką precyzją, powtarzalnością oraz efektywnością są w stanie wyprodukować nawet skomplikowane kształty. Zatem technologia ta przyczyniła się w znacznym stopniu do rozwoju też niezwykle dochodowej branży. Urządzenia numeryczne, sterowane komputerowo to nic innego jak narzędzia, które są w stanie wyręczyć operatora w wielu czynnościach. Wystarczy, że inżynier-programista wyda odpowiednie polecenia przy pomocy dedykowanej aplikacji, a maszyny będą wiedziały, co należy zrobić. Często w tym celu wspomagać się można modelami 2D lub 3D, co umożliwia moduł CAM. Wysoka automatyzacja przekłada się w tym wypadku na wiele wymiernych korzyści. Producenci mogą terminowo otrzymać komponenty i dzięki temu wprowadzić na rynek swoje auta przed konkurencją.