Toyota, Volkswagen, Honda, Ford – te marki najprawdopodobniej jako pierwsze przychodzą na myśl większości osób, kiedy słyszą hasło „automotive”. Nic w tym dziwnego. W końcu są to jedni z najbardziej rozpoznawalnych potentatów, którym udało się zdominować rynek samochodowy. Jednak jeśli chcemy mieć pełen obraz tej niezwykle bogatej branży, musimy mieć świadomość, że to nie tylko produkcja. Co więcej, budowa pojazdu od zera rzadko odbywa się tylko i wyłącznie w fabryce oznakowanej logiem znanego brandu. Sprawdźmy, co jeszcze można zaliczyć do sektora automotive i jak naprawdę wygląda produkcja w przemyśle samochodowym.
Rodzaje działalności w branży automotive
Podobnie jak w wielu innych branżach, także w automotive, cała praca zaczyna się od konceptu. Zatem do przemysłu samochodowego zaliczymy także projektowanie oraz testowanie, opracowywanie i wdrażanie nowych rozwiązań technologicznych. To wszystko ma jednak sporo wspólnego z rzemieślniczą pracą oraz dużą wiedzą na temat budowy pojazdów. Chociaż nie ma takiego stanowiska w firmie automotive, które wybaczyłoby brak wiedzy o motoryzacji, nie każdy musi wiedzieć, jak złożyć poszczególne podzespoły. Poza projektowaniem i produkcją, w sektorze samochodowym pracują również te osoby, które auta sprzedają. Obok handlarzy samochodów można umiejscowić również wspomagających ich marketingowców, którzy dbają o to, aby dany brand cieszył się dobrą renomą. Mamy więc w automotive przynajmniej dwa rodzaje stanowisk, które zupełnie nie wymagają kontaktu z maszynami CNC i obrabiarkami, które produkują komponenty samochodowe.
Produkcja dla przemysłu samochodowego – jak to działa?
Jeśli chodzi o produkcję dla przemysłu automotive, warto mieć na uwadze, że odbywa się ona nie do końca tak, jak może sobie wyobrażać ktoś niezwiązany z branżą. Zazwyczaj komponenty nie są wytwarzane w jednym miejscu. Tym zadaniem zajmują się różni podwykonawcy, przez co ponad połowa części pojazdu powstaje poza fabryką należącą do producenta aut danej marki. Jeśli więc jeździmy japońską Toyotą, może się okazać że większość podzespołów auta powstała poza Azją, a nasz Volkswagen został z niemiecką precyzją wyprodukowany w poznańskiej fabryce. Co za tym idzie, w przemyśle samochodowym niezwykle ważną rolę odgrywa logistyka. Terminowe wykonanie zleceń przez poszczególnych podwykonawców to niezwykle ważny czynnik, dzięki któremu dana marka samochodów może się rozwijać i wypuszczać na rynek swoje produkty. Na szczęście nie brakuje na świecie, a także i w Polsce zakładów, które sprawnie realizują powierzane zadania i dostarczają komponenty na czas.